söndag 20 november 2011

"Nya" gardiner

För någon vecka sen fick grannen upp nya gardiner med band. Sen dess har jag gått och blängt på gardinerna och funderat hur på hur hon gjort; har hon sytt fast banden i gardinen eller bara dragit runtom? Igår var det öppet hus på sonens skola och jag stötte på henne och passade på att fråga. Hon hade gjort som jag trodde alltså dragit banden runtom. Gardinerna jag sydde sist, av gamla spetslakan, fick igår ålas ner och hamna i en hink med klorin. Lite lagom lägligt efter att ha hängt på plats i närmare två år och enbart varit nedtagna, avskakade och uppsatta igen. Fram rotades ett par gamla gardiner och symaskinen. Här ska det sys band! Lätt som en plätt. Efter en cm körd på symaskinen går inte backen ur och symaskinen går således enbart bakåt. En ramsa drogs och irritationen var stor. Reparatören befann sig på gymmet. Nåja, sonens byxor lagades, gardinerna ströks och banden förbereddes. Lagom när allt var klart vaknade dottern och strax efter det kom den käre maken a.k.a reparatören hem. När symaskinen åter gick framåt satte jag igång. Det här fixas i ett nafs. Trodde jag. Det som tog längs tid var att vända banden ut och in. Nästa gång får jag fanken hålla mig till att fålla kanterna ... men varför göra det enkelt liksom?  



Nygammalt i fönstren

1 kommentar:

  1. Hej!
    Tänkte ge dig ett litet bandtips där du inte behöver böka som en tok för att få rätan på rätt sida.
    1. Fålla ena långsidan på bandet.
    2. Vik in lagom sömsmån och lägg kant i kant med den redan sydda långsidan (rätsidan ut) och sy ihop, gärna så nära kanten du vågar.
    3. Sy en stickning på andra långsidan.
    Klart!

    SvaraRadera

Trevligt att du tittat in och tack för att du lämnar en kommentar!
Kram/Heléne

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...