lördag 10 mars 2012

Att göra eget papper


Pappersmassa


På väg in i ugnen


Fyra färdiga ark




Idag har vi roat oss med att göra eget papper. Jag funderar på en lektionsplanering inför en kommande VFU-vecka och kände att det är läge att testa hemma för att se hur knöligt det är och om det funkar att göra med eleverna. Lite knöl och lite blask är det men tiden är nog den värsta faktorn att klara av. Jag får se vad vi gör den veckan men jag måste medge att det var himla kul att testa!


Så här gjorde vi eget papper:

Det går att göra egna ramar för finare papper men jag orkade inte hålla på och greja. Jag norpade hem en godisburk för att testa men jag fick det inte att funka så jag använde enbart ett finmaskigt nät. Mer information finns på Håll Sverige Rent under Skola och förskola och Material. 

Fyll en back till 1/4-hälften med så varmt vatten som möjligt.
Riv tidningsremsor och lägg i. Vi slängde även i tulpanblad.
Låt ligga ca 30 minuter så fibrerna löser upp sig.
Rör om och finfördela massan. Det ska bli en seg, trögflytande massa. Använd händerna.
Använd ett finmaskigt nät i det format du vill ha pappret.
Sänk ner nätet och låt tidningsmassa lägga sig på det.
Ta upp och pressa/platta ur så mycket vätska du kan (jag kavlade med en liten barnkavel på slutet).
Stjälp upp pappret på en handduk så det lossnar från nätet.
Lägg en handduk över och kavla ur mer vätska med kaveln.

Ta understa handduken och pappret och lägg i torkskåp/på tork. Se till att det inte möglar om du lufttorkar. Jag valde att stjälpa upp pappret på bakplåtar och pillade försiktigt loss handduken och torkade i ugn, 180 grader i 10 min sen fick de stå på eftervärme.


Det blir väl inget papper som vi kan skriva på men varför inte använda som etikett på presenter?

1 kommentar:

  1. Hejsan!
    Jag håller på med ett arbete om pappersmassa och skulle gärna vilja låna din bild där pappersmassan ligger i en grön balja.
    Så klart kommer jag att skriva att den är från dig och visa källförteckning.
    Det skulle verkligen betyda mycket för mig och mitt arbete :)

    SvaraRadera

Trevligt att du tittat in och tack för att du lämnar en kommentar!
Kram/Heléne

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...