söndag 1 maj 2011

Hittat. Fyndat. Omgjort.

Ibland är det tur att man rotar igenom sina gömmor. I vårt uteförråd har vi kartonger som stått sen vi flyttade in för 7 år sen. För någon vecka sen rotade jag igenom några och hittade både nyttigheter och skräp. Bland annat hittade jag lampfoten nedan. Jag har letat efter en högre, svarvad lampfot. Skärmen var inte den vackraste så den rök. Jag sparade ringarna och skulle tapetsera om. Det är väl hur lätt som helst eller? Vi kan säga så här: när irritationen steg till bristningsgränsen slägdes både ringar och tapet i soppåsen.

Foten sprayades vit. Igår åkte jag till Återvinningen och fyndade en lampa för 40 kronor. Jag ville bara ha skämen förvisso. Bort med den gamla skärmen och på med tapet. Typ 20 minuter senare var en ny lampa född. Det hade varit klart betydligt tidigare om inte mitt ögonmått (mäta, vad är det?) gjort lampskärmen på tok för hög så jag fick klippa bort en bit och börja om.




Före


Efter


Före


Efter



På sin rätta plats




Hoppas ni haft en skön Valborg!




Så här tapetserade jag om lampskärmen:




Den gamla skärmen i plast och tunt tyg tog jag bort.

Jag mätte omkretsen med hjälp av metallringen och la till lite extra (det är en fördel att mäta omkretsen och lägga till minst 2 cm men mäta är jag inte direkt förtjust i ;-))

Jag vek in ca 1-2 cm i över- och nerkant på tapeten.

I kanterna la på en remsa trälim (hittade inget annat lim) och smetade ut med fingret.

Sen tog jag ringarna, la i vik-kanten och vek över.

Håll fast tapeten med klädnypor.

Jag fann det enklare att göra ringarna samtidigt, lite upptill och lite nertill.

För att fästa ihop och få en snygg bakkant vek jag in någon centimeter och la på en remsa trälim och tryckte ihop.

1 kommentar:

  1. Jätte fin lampa, ibland behövs det inte så dyra och fina saker att pyssla med =)

    Karoline

    SvaraRadera

Trevligt att du tittat in och tack för att du lämnar en kommentar!
Kram/Heléne

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...