måndag 26 juli 2010

Mer lampkjolar

Igår var jag tvungen att testa den lättare varianten av hål till lampkjolar och öka på omfånget. Det här är den absolut snabbaste och smidigaste varianten. Så här gjorde jag:
Mät omkretsen och lägg till 20 cm. Mät höjden och lägg till 10 cm. Fålla nederkanten. Sicksacka ihop kortändarna och sicksacka långsidan utan fåll. Vik ner 5 cm för kanal och veck och sy fast. Sy 2 cm bred kanal. Sprätta upp hål för band i kanalen. Trä igenom band. Klart på 10-15 minuter.





Den nedersta lampans skärm är inte rund utan kantig men jag ville testa ändå för att se hur det skulle bli. Den lampkjolen fick spets och istället för band trädde jag igenom resårband. Nu vet inte jag vad en lampkjol kostar ute i handeln men det blir betydligt billigare att göra själv. Ett gammalt lakan går att hitta i varierande prisklass, och till de lampkjolar jag visat här har jag gjort av samma lakan.

2 kommentarer:

  1. jättefina!!!
    den fyrkantiga blev ju hur bra som helst!
    fröken t

    SvaraRadera
  2. Lilla gumman! Hon åkte på det i alla fall...hoppas det inte blir så besvärligt för henne!

    Lampkjolarna är hur fina som helst! Tar du emot beställningar? ;)

    SvaraRadera

Trevligt att du tittat in och tack för att du lämnar en kommentar!
Kram/Heléne

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...