söndag 7 mars 2010

Slutpolerat

Idag är det söndag och söndagar innebär att ingen tidning kommer att ha till frukost. Jag behöver ha något att läsa på morgonen, det är avkopplande. Igår fick jag "Den stora möbelboken" så den fick bli frukostens höjdpunkt. Boken är riktigt trevlig och på sidan 61 kom ett tips om rengöring av mässing som jag direkt var tvungen att prova! Maken tittade konstigt på mig men frukosten var redan i magen så då kan man sätta fart.

Jag måste ärligt erkänna att vår kära kakelugn inte blivit direkt rengjord mer än avtorkad under de 6 år vi snart bott här. Mässingsluckorna och rensluckorna har jag aldrig brytt mig om och de har blivit både flammigare och mörkare med åren. Polera med polerklegg är urtråkigt och det blir klet både här och var. Tipset i boken var busenkelt! 1 tsk salt och ½ dl citronsaft blandas och penslas eller gnids på med torr trasa. Vänta en stund och polera med torr trasa. Voliá!

Jag torkade av med fuktig trasa också eftersom jag tycker att det blev lite torkflammig men jösses, skillnaden märktes direkt på första penseldraget. Aldrig mer att jag gnor med något polermedel.


Penslade med salt och citronsaft

Avtorkade och på plats

Renslucka före


Renslucka efter



Vi har tack och lov inte mycket mässing i detta hus. Några flammiga kopparlock hänger på väggen i uteplatsen men skjutdörrarna går just nu inte att få upp annars hade jag gått ut, hämtat in dom och gett dom en penselomgång också. Nu får det vänta ett tag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Trevligt att du tittat in och tack för att du lämnar en kommentar!
Kram/Heléne

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...