måndag 14 mars 2011

Fixa sängkappa på 2 minuter

Något annat jag alltid drömt om, förutom att ha en skänk med spegel i, är att ha sängkappa på sängen. Av någon dum anledning glömmer jag jämt detta och vips har ny sänggavel införskaffats. Nu var detta visserligen typ fem år sen men ändå. Sen vi flyttade ut i hallen har jag stört mig på att man ser sängbottnarna och brötet (dynor) som ligger under. Det är ju meningen att det ska vara dolt. Jag har fnulat på en lösning. Idag skulle jag upp och mäta för att fixa till någon form av kappa. Upp och titta och när jag skulle ner i källaren för att rota efter lämpligt lakan kom jag på: vi har en hel hög dubbellakan i linneskåpet här på övervåningen som inte används. Jag har konverterat till dra-på-lakan ser ni. Den som uppfann dra-på-lakan borde ha Nobelpriset. Varför har jag inte fått upp ögonen för såna smidiga saker innan för?


I alla fall. Fram med ett dubbellakan (två ihopsydda enkellakan), putta bort bäddmadrass och måtta till det dubbelvikta lakanet. Vik in kanterna och voilá! Klart på knappt två minuter. Eller lite längre beroende på hur petnoga man ska vara med kanter och längd. Nu syns inte brötet underst och jag slapp fnula ut någon krånglig lösning. Det var enklare än enklast. Nu syns enbart vår fotände av sängen men vill man ha sängkappa även på sidorna är det bara att offra två lakan till. Hur smidigt som helst!




Före

Efter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Trevligt att du tittat in och tack för att du lämnar en kommentar!
Kram/Heléne

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...