måndag 2 november 2009

Väggarna i köket klara!

I lördags eftermiddag började vi, glada i hågen med att tapetsera i köket. Det här går fort och vi är färdiga på ett smäck. Trodde vi. Alltså, raka fönster och sneda väggar i ett hus från 1934 skapar en del svordomar längs vägen. Maken muttrade, jag muttrade, vi drog både en och flera ramsor tillsammans, tapetlim kladdade överallt och om jag säger så här: det lär dröja tills vi tapetserar igen. I alla fall med mönsterpassning.

Igår körde vi racet igen. Redan första våden stötte vi på patrull av den gigantiska sorten. Hur vi än micklade, lossade, passade, grejade och försökte få ihop det så blev det likt förbaskat veck på tapeten eller så glipade skarven. Nåja, en sisodär 50 minuter senare stod vi där och turades om att hålla ihop skarven där det jäklades som mest. Vi körde färdigt alla väggar igår. Klockan 21.00 slog jag ihop tapetlimshinken, torkade lister och bänkar och slängde rollern. Maken finlirade med tapetkniven och sen la vi oss raklånga i soffan.


Tapet från K-Rauta
Mot matrummet
Åhåhåh! Vi hittade en murad vägg bakom ett skåp vid spisen
Lördagsnöjet
Mot hallen

Vi har haft funderingar över detta skåp. Ska den rivas ner eller behållas? Skåpet är platsbyggt och vi har inte beställt något nytt skåp när vi gjorde köksbeställningen. Vi hade tänkt att vara utan men hur ser det ut mot fläkten och micron över spisen egentligen? Igår stod vi där med händerna på höften och filurade i en kort paus. Jag kläcker ur mig att skåpet är fult och vi skulle kunna tapetsera insidan. Sagt och gjort, så blev det. Vi behåller skåpet så länge och jag övergav väggtapetseringen för ett redigt pillipill arbete. Vet inte om det var så smart drag ... men det blev klart till slut! Vi snackar serious lappning på vissa ställen, men de ska vi inte prata högt om *visslar*

Gamla golv

Igår började maken riva bort golvet dessutom. Under tiden jag var och handlade försvann det gamla parkettgolvet. Ser ni vad som ligger under för fint?? Ett underbart trägolv! Min dröm har länge varit att ha ett vitmålat trägolv i köket. Den drömmen kommer tyvärr inte att bli sann. Jag försökte igår när maken i ett snabbt ögonblick hävde ur sig att golvet är varmare nu än innan. "Ja du ser. Vi lämnar tillbaka golvvärmen och målar golvet istället. Tänk vad mycket pengar vi sparar!" Men nä, maken gick inte på min flört trots att han såg ut att ge med sig där ett tag. Vi vill ha golvvärme i hallen och den ska fortsätta ut i köket. Jag som skulle vara ekonomisk (fast golvvärme är gott!).

2 kommentarer:

  1. Åh så snyggt det blir!!
    Förstår att det är hemskt på det fina golvet! Hade gråtit mig sönder och samman. Men ni får lägga nytt trägolv och måla det vitt.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Tack Dink!
    Tja, trägolvet får jag släppa men det blir ett vitlaserat parkettgolv istället så på sätt och vis får jag mitt vita trägolv om än aningens modifierat ;-)

    SvaraRadera

Trevligt att du tittat in och tack för att du lämnar en kommentar!
Kram/Heléne

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...