söndag 20 december 2009

Lapptäcken

Framsida

Baksida och prototypen i mitten

Igår fortsatte systugan. Min mamma sa en gång: "Du kan göra en sån här till mig med" när hon synade lappfilten jag gjorde av sonens och kusinens avlagda kläder. Så, eftersom Tomten snart kommer kan jag lika gärna sätta fart. Först rotades gamla gardiner igenom, det finns mycket som bara ligger och tar plats och som aldrig används så en hög plockades ut. Blåmönstrade och naturfärgade gardiner fick bli mönster till dessa täcken. Först gjorde jag ett täcke, det tog nästan hela dagen. Fördelen med att göra samma sak två gånger är att man till andra gången vet misstagen från första gången. Så jag skulle "bara" igår kväll igen, det vill säga sy ihop framsidan på den andra men börjar jag med något vill jag gärna bli klar så igår kväll syddes den andra ihop också, på hälften så kort tid jämfört med den första.
Tanken var att svärmor ska få en också men jag vet inte ... Den första, prototypen, blev jag inte lika nöjd med som med den andra, så jag får se hur jag gör. Antingen får svärmor den ändå eller så syr jag en annan variant.
Till täckena har jag använt:
Gamla gardiner till framsida, rutmönster
Foder: vit fleecefilt (39 kr) från Ikea
Baksida: naturvitt lakan (ca 15 kr) från Ikea

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Trevligt att du tittat in och tack för att du lämnar en kommentar!
Kram/Heléne

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...