måndag 8 november 2010

Lussekattsbak

Igår blev det av, David och jag bakade lussekatter. Eller jag bakade, David övervakade själva degblandningen och jäsning. Det är häftigt när locket "poffar" (jag jäser i en degbunke från Tupperware som får stå i varmt vatten så när locket poffar är det klart). Så, igår blev det aningens överdosering av att äta lussekatter. Magen mådde som den förtjänade (lussekatter är inte ett dyft lchf) men attans vad gott det är! Och självklart ska det vara hembakat, de färdiga från bageri och affären smakar ingenting och är bara luft (enligt min mening).



Lussekatter ca 30 st
200 g smör
5 dl mjölk
1 pkt jäst
ca 1,5 liter mjöl
2 pkt saffran
1 burk Kesella
1,5 dl socker
1 tsk salt
1 ägg
Pensling:
1 ägg
russin
Smält smöret och häll på mjölken. Låt bli 37 grader. Smula jästen i en bunke och häll på degvätskan. Låt jästen lösas upp. Blanda ner ägg, Kesella, saffran, socker och salt. Häll på mjöl lite i taget under tiden du blandar till deg. Degen ska bli fast och släppa från kanterna. Jäs ca 30 minuter.
Baka ut och forma till lussekatter. Pensla med uppvispat ägg och peta ner russin i rundlarna. Grädda i 200 grader ca 10 min. Jag jäser aldrig på plåten utan bakar ut alla och skjutsar in lussekatterna direkt i ugnen när jag är klar. Jag vill ha stora lussekatter, på denna sats fick jag 26 st.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Trevligt att du tittat in och tack för att du lämnar en kommentar!
Kram/Heléne

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...