söndag 28 november 2010

Samma men ändå inte

Igår rev jag ner gardinerna i vardagsrummet. De var i behov av att tvättas upp. När jag ändå var igång åkte gardinerna ner i sovrummet också. Jag fick en kommentar på Facebook om varför jag inte byter till julgardiner? Det blir ju tråkigt annars. Jag svarade att jag gillar lakansgardinerna med spets och ser ingen anledning till att byta bara för att det lackar mot jul när jag trivs med de jag har uppe. Måste man verkligen ha julgardiner? De enda julgardinerna jag har är till köket och till hallen men i hallen finns inga gardinfästen och jag gillar fönstret som det är. I köket vet jag inte om jag byter alls. I så fall skulle jag vilja sy nya men då måste jag leta tyg.

I alla fall. Igår, när de nakna fönstren gapade i vardagsrummet blev jag lite sugen på att ha det så som det var, alltså gardinlöst. Synd bara att vi ännu inte orkat fixa till ovanför fönstren sen de byttes för 5 år sen men den fula kanten döljs av gardinerna. Maken slog bakut. Han ville minsann ha gardiner, knallröda med massa ryschpysch och tomtar överallt! Det kan han fetglömma. Lakansgardinerna åkte upp igen. Inget rött här inte. Inte gällande gardiner i vardagsrummet. Så är det med det.



Gardinlöst och en helt vanlig, rörig dag med 2 små liv i vardagsrummet

Same same but different
Tidigare var gardinen rullad på papprulle och inåt fönstret
Nu var jag busig och rullade utan papprulle och utåt
Årets julgardiner
Före
I sovrummet

Same same but different
Den blå brodyrbandet byttes mot vit spets
Årets julgardiner



Jag har blivit mer och mer intresserad av återvinningstänket. Jag köper hellre begagnat före nytt. Ibland är det omöjligt men i största mån är det så jag tänker försöka handla framöver. Maken delar min tanke och det tycker jag är skönt. En del kanske anser att det är snålt. Jag anser att det är smart. För det första sparar vi på miljön och för det andra sparar vi pengar. Jag får dessutom utlopp för mitt intresse att strosa på loppisar. Igår hade Friluftsfrämjandet bytardag i en samlingslokal två hus ifrån oss. Vi lämnade in ett par barnskridskor. De såldes för 50 kronor och vi tjänade 35 kronor (15 kronor i förmedlingsavgift). Innan eftermiddagspromenaden skuttade jag in och hittade ett par slalompjäxor för 100 kronor. Nu har jag nya pjäxor och sparar x antal tusen. Mina gamla pjäxor får vi försöka sälja nästa år. Skridskorna får något annat barn glädje av.
Hur resonerar du när det gäller begagnat?

2 kommentarer:

  1. Jag gillar begagnat. Har väldigt få nya saker i min lägenhet, även om Ikea fått bistå med en del grejer. Går på vår lokala second hand nästan varje vecka och letar efter en hatthylla. Skam den som ger sig!

    SvaraRadera
  2. Jag gillar det också!
    Jag handlar massor på tradera och blocket. Mycket man får tag i ser precis nytt ut, men till en mkt mkt mindre peng!

    SvaraRadera

Trevligt att du tittat in och tack för att du lämnar en kommentar!
Kram/Heléne

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...