tisdag 28 april 2009

På G i trädgården

Det börjar spira i trädgården och på bara några dagar har vissa växter sprungit iväg rejält! Ta dessa nedan till exempel. Stockrosen planterades för 2 år sen och endast 4 små ynkliga skott petades i jorden. Jag planterade dom lite sent om jag minns rätt och räknade inte med att de skulle klara sig. Förra året blev den skyhög och spretade ut sig enormt! I år verkar den bli ännu större. Hoppsan ....


Stockros


Lammöron är några av mina älskade favoriter! Jag minns än idag de lammöron mamma och pappa hade vid källaringången och hur gärna jag kände på de lena och mjuka bladen. Inte undra på att de heter lammöron för de känns precis så. När vi flyttade in i huset våren 2004 köpte jag 6 små plantor av en tjej som jobbade på en plantskola. Hon sålde dom privat för 60 kronor. Jag hade sökt på alla tänkbara ställen efter lammöron och inte funnit några. Vissa plantskolor visste inte ens vad det var. Nu som först har jag sett att plantskolor har lammöron att köpa. Så, dessa 6 små plantor har resulterat i ofantligt så många MER plantor! Söker ni snabbväxande marktäckare så är dessa oslagbara! Bilden nedan är ursprungligen på 2 plantor som petades ner för 2 ½ år sen. De har mer än tredubblats .....


Lammöron

När vi ändå var till plantskolan i lördags passade vi på att köpa en tomatplanta. Det ska bli spännande att se om vi får någon bra skörd? Nästa projekt är att åka och köpa den däringa magnolian som jag vill ha. Nu har maken gett med sig om vart den ska placeras så det är lika bra att passa på innan han ändrar sig!


Tomat



1 kommentar:

  1. Hejsan Hej :))
    Hitta ju din blogg, så himla fin..Har du gjort den sjl?? Ja du vet nå vad jag menar..
    Tina bäst på Formuleringar..NOT..
    Kollade dina kort mysigt huset är, en kaffe inbjudan snart??
    Kram Kram Tina

    SvaraRadera

Trevligt att du tittat in och tack för att du lämnar en kommentar!
Kram/Heléne

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...