fredag 5 februari 2010

Bullbak

Jag tog helg tidigt idag. När man läser sida efter sida utan att ta in vad man läst eller vad man läser då är det dags att sluta. Väl hemma slog jag ihop en bulldeg sen satte vi fart. David bakade med sin deg och jag med min. Nu finns det bullar att fika på tills bebis kommer. Maken anser att jag boar, jag anser mig vara förutseende. Äts de upp innan tar det ju bara drygt 1½ timme från början till färdig bulle så det går att göra mer.


David mjölar på

Vems är vems??

Nygräddade bullar med vaniljsmak


Vetebullar med vaniljsmak
ca 40 st

150 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 tsk salt
1-1½ dl socker
vetemjöl

Fyllning: Centrera
200 g smör
1-2 dl socker
2 tsk vaniljpulver

Pensling:
1 ägg
pärlsocker

Smält smöret och häll i mjölken. Värm till 37 grader. Smula jästen i bunke och häll över vätskan. Låt jästen lösa upp sig. Häll i socker och salt och ha i vetemjöl och blanda tills degen inte är kladdig och släpper från kanterna. Jäs 30 min. Kavla ut en rektangel och fördela fyllningen. Rulla ihop eller gör snurror och lägg i bullformar. Pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker. Grädda direkt i 225 grader (varmluftsugn) eller 250 grader och 8-10 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Trevligt att du tittat in och tack för att du lämnar en kommentar!
Kram/Heléne

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...