lördag 30 oktober 2010

Vetenallen Nallis

Igår såg jag en vetenalle på Apoteket. Jättefin men dyr. Sen tänkte jag: "Hur svårt kan det vara?" Sagt och gjort, efter lunch idag stressade jag på familjen, vi hurtade ner till stan och kom 15 minuter innan butikerna stängde. Jag köpte två påsar vete på hälsokostbutiken och sen fick David leka av sig i lekparken. Morrhoppan Alva som somnade på vägen ner, vaknade i butiken och sov sen inte mer ... Så vi knatade hem och jag satte igång. Alva låg och glodde bredvid på golvet. Ett grytlock blev mage, en Höganässkål blev huvud, öron, armar och ben gjordes på fri hand



Nallis

Öppning för att få ut innerpåsen med vete



Innerpåsen syddes efter mallen och ytterdelen ca 2 cm större (jag är ju dålig på att mäta, jag klippte bara). Öron, armar och ben är av en frottehandduk. I grenen gjorde jag en flärp med 2 knapphål så innerpåsen går att ta ut vid tvättning. Innerpåsen fylldes med 700g vete och syddes igen. Nallen nålades ihop och knapphål gjordes. Sy dit knappar och sen var det bara att peta in innerpåsen och det var klart. Runt 2 timmars arbete. Jag är inte helt nöjd med hur nallen blev men fördelen med att ha gjort den en gång är att man vet sina misstag tills nästa gång. Alva ska få en nalle också, denna nalle är Davids.

2 kommentarer:

  1. Mysigt! Jag har också sytt ett gäng vetenallar en gång. Det var kul och inte så svårt. Jag kombinerade ett par olika mönster från Kalikå, sydde i linnetyg och gav dem olika personligheter (accessoirer). Jättekul!! Och väldigt uppskattat av barnen som frös i sina tält!
    Mvh Lina

    SvaraRadera
  2. Mysigt! Jag har också sytt ett gäng vetenallar en gång. Det var kul och inte så svårt. Jag kombinerade ett par olika mönster från Kalikå, sydde i linnetyg och gav dem olika personligheter (accessoirer). Jättekul!! Och väldigt uppskattat av barnen som frös i sina tält!
    Mvh Lina

    SvaraRadera

Trevligt att du tittat in och tack för att du lämnar en kommentar!
Kram/Heléne

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...