tisdag 19 januari 2010

Dagen D som i tenta

Varför ha lugn och ro när man kan stressa?? När jag hämtar tidningen märker jag att det snöat. Skotta uppfart så jag kommer upp med bilen. När jag slängt i mig frukost och ska göra mig i ordning ringer Carro och undrar förtvivlat när tentan börjar? Ja, kl 8 och Carro får panik med att hinna in. Jag ringer Jenny jag pendlar med så hon kan hämta upp Carro på vägen. Upptaget. Carro ringer tillbaka och jag slänger på mig kläder och sprayar hårspray överallt. När jag är påklädd stapplar David upp och den obligatoriska lyckosparken ges och jag kollar så han mår bra. Ut och få fram bilen. Vindrutan går inte att skrapa, full med is som sitter berget! In igen och byta nyckel, tar leksaken istället som inte har igenisade rutor. Jenny kommer i nerfarten. Vi tar hennes bil och springer dit. Jag flåsar som ... ja, jag flåsar som jag aldrig flåsat förr!

Vägen till Linköping innebär krypkörning och låååååååånga köer på grund av snöovädret. Vi börjar känna panik att inte hinna in! Vallarondellen är ett helvete, köerna rör för 17 inte på sig! 1 minut i 8 kommer vi inspringandes till tentasalen och vi båda känner oss uppjagade. Tentan delas ut och jag tittar på första frågan: vad i helvete är detta?? Vad är nästa frågor för något? Hur ska jag klara det här??!! Känner att inget av det jag pluggat är vad någon fråga berör. Hur ska detta gå? Uppjagad och stressad tänker jag att jag slår igen skiten och går härifrån. Men vad hjälper det? Jag ger den ett försök. Jenny berättade på hemvägen att hon hade samma känsla som jag.

Tentan är fruktansvärt MAFFIG! Uppgifterna var stora och poängsättningen betydligt större än den gamla tentan vi haft att titta på. Gamla tentan var maxpoäng 84 poäng, denna tenta var maxpoäng 115 poäng. På hemvägen diskuterade vi att några uppfattat hela tentan som 15 högskolepoäng. Stämmer det har kursansvarig och således tentaansvarig utformat tentan helt fel eftersom hela denna delkurs är på 15 hp och vi har redan fått in 4 hp från andra moment i kursen. Vi har mailat för att se om så är fallet så fortsättning följer.

Nu sitter jag med ont i nacke, ont i rygg och ont i skallen. Helt utpumpad! Skrivkrampen infann sig självklart men nu är det gjort och det återstår om gissningarna, chansningarna och allt svammel ger utdelning eller om jag får göra om?

1 kommentar:

  1. Hej Heléne!
    Jag är så glad att ha hittat dig!!! Kom in på din matsida häromdagen tack vare Kålgott och hittade hit idag! Precis som du har jag en "vanlig" blogg och en matblogg...och när jag kikar på dina inspirerande bilder inser jag att vi kunde varit tvillingsjälar! Vad pluggar du? Håller tummarna för att tentan gick bra!
    Ha det gott!
    Erika

    SvaraRadera

Trevligt att du tittat in och tack för att du lämnar en kommentar!
Kram/Heléne

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...