fredag 1 maj 2009

Äntligen!

Nu är magnolian på plats! Första muttret från maken var att han tyckte stjärnmagnolian var finare. Ja, visst är den fin men det är inte en sån jag vill ha. Nästa mutter kom när maken samtalade med grannarna och sa att man får välja något som inte brer ut sig så mycket. Här yttrade jag lite tyst i förbifarten att denna är en stor och blir ca 3-5 meter. "Va?!" utbrast maken. "Jamen, vi snackar typ 15-20 år." kontrade jag men egentligen har jag ingen aning hur fort den kan bli stor. Jag vet bara att magnolia växer långsamt. Nästa mutter kom när maken läste att den inte bör beskäras. Ni skulle sett ögonen han gav mig när han läste det .... Oj, oj, oj säger jag bara.

Praktmagnolia

Emellanåt har han muttrat lite om att han får agera slav och flytta liljorna som växte där magnolian nu är planterad. "Skulle inte du göra det här?" kom lite då och då. Det är då man snabbt får säga att maken är så mycket bättre och mycket starkare än vad jag är. Det blir tyst ett tag i alla fall. Sista muttret kom när jag bad honom plantera sista biten liljor nere vid trädgårdslandet. Liljan som växte där magnolian nu är var stor. Jättestor! Vi delade den i 2 delar men kunde lika gärna delat den i 3 delar. Maken tog skottkärran och försvann runt uteplatsen och jag kunde smått känna en sur doft svepa under näsan. Jag hörde inget mer mutter. Jag gjorde snart maken sällskap och fördelade ut jord vi grävt bort från planteringen i trädgårdslandet. Rätt vad det är står maken där med grepen och fördelar i kogödsel. Jaha? Han som inte ville gräva eller plantera någonting alls idag står till slut och skitar ner sig likt en gris i trädgårdslandet. Ja, jag säger då det ....


Buxbom

Ros, Karen Blixen


När jag ändå var på plantskolan (nä, jag kom inte först) så köpte jag en buxbom och en ros och de planterades bland övrigt gäng på bilden nedan. Jag har en likadan ros sen förra året och tänkte att det kan vara trevligt med en kompis och buxbom är en buske jag gillar skarpt. För det priset kunde jag egentligen köpt en hög till men det är lika bra att vänta och se hur vi ska planera allt i trädgården. Jag passade även på att luckra upp jorden efter att jag trampat runt som en elefant och planterat och röjt.

Vid parkeringen



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Trevligt att du tittat in och tack för att du lämnar en kommentar!
Kram/Heléne

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...