söndag 17 maj 2009

En tur till Fågelstad ...

... resulterade i 2 st vita löjtnanshjärtan, två st vita rosenknoppspelargoner och 2 st ljusrosa, småblommiga blomster. Ingen aning om vad de rosa blommorna heter men söta var de och passade jättebra på trappräckespelarna. Löjtnanshjärtanen petades ner i rabatten mot vägen. När jag ändå var igång och grävde tog jag upp skott från vår rosa löjtnanshjärta som spridit sig. Vi flyttade på klematisen vid uteplatsen och satte den precis vid husknuten och intill trappan till ingången.

Det är en hörna jag inte gillar. Jag gillar att sitta på trappan men den känns ogästvänlig. Enligt feng shui skapar raka, utstickande hörn shar chi, det är chi som man inte bör utsättas för under en längre tid. Långvarig utsättning av shar chi sägs bryta ner kroppens energifält och immunförsvar och skapar obalans omkring oss. Klematisen är ett försök att hindra shar chi-kraften och för att skapa en inbjudande ingång. Kanske kommer jag trivas mer med trappan nu när hörnan snart kommer döljas av en klättrande klematis?

När klematisen flyttat planterade jag ner de rosa löjtnanshjärtanen på dess ställe. De har slokat ynkligt där ute och ogillade visst att bli uppgrävda. Vi får se om de klarar livhanken. Jag hoppas det för de kommer bli fina där när de väl vuxit till sig. När jag passerade lammöronen vid uteplatsen grävde jag upp några av dom i bara farten. Förra veckan tog jag med en stor tuva lammöron till skolan och gav till en som jobbar där. Det märktes knappt att jag kapat en del av den. Idag såg jag att den andra delen sakta men säkert breder ut sig över rabattkanten och kapade två bitar och satte i slänten. Det märktes inte där heller att jag kapat bort en bit. Som sagt, lammöron växer så det knakar och sprider sig!

När jag ändå var igång i slänten passade jag på att riva lite ogräs som även den växer så det knakar. Typiskt. Nu ser det mer ordnat ut i slänten. Murgrönan som vi petat ner några grenar av har börjat växa till sig, smultronen sprider sig här och var, en funkia kommer visst upp som jag glömt att jag flyttat dit och nu har även mina kära lammöron fått sig en plats att sprida ut sig på. Drömmen är att ha en prunkande trädgård där allt växer så tätt bredvid varandra så att ogräset inte har en chans att komma upp. Vi har inte nått målet än, men vi är på väg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Trevligt att du tittat in och tack för att du lämnar en kommentar!
Kram/Heléne

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...