tisdag 19 maj 2009

Snart in i handikappens värld ...

Idag klockan 10.20 låg jag på britsen inne på hudmottagningen i Linköping och fick Botoxsprutor i mina händer och armhålor. Aj och Oj! Det gjorde ondare än vad jag mindes från förra året. Tur att det går snabbt, kanske 5 minuter/hand men det känns, det ska jag inte sticka under stol med. Cirka 50-60 snabba stick senare är en hand klar. Över till nästa. Stick, stick, stick och sen är den handen klar den med. Pust .... Tur att läkaren måste fylla på nålen med jämna mellanrum så jag får lite andnings/smärtpaus. Armhålorna däremot känns nästan ingenting. Det svider till lite lätt men jämfört med händerna är det rena barnleken. Några minuter senare är även armhålorna klara och jag kan bege mig hemåt och till skolan igen. 20 minuter och en sommar utan svett. Det är guld!

Vad är mitt fel då? Jo, jag lider (jag skriver lider för det gör jag verkligen) av något som i läkarvärlden heter hyperhidros. I folkmun säger vi handsvett. Alla människor har mer eller mindre handsvett men jag har väldigt kraftiga svettningar. Jag pratar inte lite fuktig handflata, jag pratar droppar och att det rinner. För 5 år sedan stod jag på mig i ett samtal till min vårdcentral om detta. Eftersom jag hade utretts tidigare om sköldkörteln hade samband med mina svettningar så skickades en remiss till hudmottagningen i Linköping. Jag fick senare komma till Birgitta Stymne som penslade mina händer med jod och hällde på potatismjöl. Det blev svart där jag svettades och mer eller mindre hela handflatan och fingrar blev svarta. Inget tvivel om saken.

Jag var gravid då och en Botoxbehandling kunde inte ges. Jag fick istället med mig en apparat hem, Jontofores. Jag la händerna i en apparat som med små elektriska pulser skulle dämpa svettning. Denna körde jag med 30 minuter om dagen i några månader. Ingen effekt. Kanske spelade graviditeten in för jag svettades mer än vanligt då? För 3 år sen fick jag min första Botoxbehandling. Eftersom jag trodde att det skulle göra svinont tog jag bedövning. Bedövningen var värst!! 2 stick vid vardera finger och 2 stick vid handleden. Jag trodde jag skulle krevera! Helvete vad det gjorde ont!!Trots bedövning kände jag av sticken i handflatan. Och efteråt? Ja, ni kan nog föreställa er själva hur man fungerar med helt bedövade händer? Inte alls. Jag kunde inte ens ta på mig min väst själv ....

Förra året valde jag att prova utan bedövning. Då hade Birgitta en person med sig så de tog liksom var sin hand och körde. Det var hur smidigt som helst. Det gick snabbt och jag hann nästan inte med i att ha ont. Dessutom fungerade jag som vanligt med händerna efter behandlingen eftersom jag inte hade bedövats. Maken var med men jag kunde lika gärna kört hem själv. Det gjorde jag idag. Händerna gör inte ont men de är lite ömma på sina ställen efter alla stick. Nästa vecka kommer jag knappt kunna klä mig själv.

Botox är ju ett nervgift och det märks i händerna. En biverkning är att pincettgreppet försvinner och i och med att det är borta är det svårt att göra vissa saker, till exempel som att dra upp en dragkedja, skriva, öppna mjölkpaket, knäppa knappar, hålla ratten .... ja ni förstår, allt där tummen behöver ha kraft. Jag kommer trava in i handikappens värld inom en vecka. Känner av det nästan lite redan nu så det blir nog tidigare. Efter cirka 1-2 månader brukar pincettgreppet sakta komma tillbaka. Jag har fått 3 behandlingar och det jag märkt som ännu en biverkning är att jag har blivit svagare i händerna. Men! Behandlingen funkar vilket gör att jag kan fungera och slipper svettas i händerna som för mig innebär ett stort socialt problem. Att slippa handsvett är så underbart och då tar jag hellre biverkningarna.

Nu är det dags att sätta fart med skolarbete. Jag har förträngt hur mycket vi har att göra framöver. Jag måste läsa en bok, skriva en argumenterande text och börja min rapport och portfolio. Rapporten ska vara klar för att lämna till en opponent v23. DET hade jag någonstans stoppat långt bak och en titt i flödesschemat idag drog mig hastigt tillbaka till skolstudierna. *suck* Lika bra att ta tag i skiten med en gång. Här ska skrivas en argumenterande text och jag ska läsa en bok. Tjopp!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Trevligt att du tittat in och tack för att du lämnar en kommentar!
Kram/Heléne

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...