söndag 17 maj 2009

Att klä en stol ...

Jag har tröttnat på köksgardinerna. Maken suckar över att det ständigt byts gardiner i detta hus. Vaddå? Ombyte förnöjer väl? Jag tänker sy gardinkappor av gamla lakan och hittade igår 4 lakan på återvinningen. Två lakan hade fina broderier och två lakan hade spets. När jag kommer hem, har tvättat och mäter så är det självklart endast två lakan som passar. Ett med spets och ett med broderi. Typiskt .... Jag får stoppa ner ett måttband och ha med i handväskan framöver. Jag provhängde lakanen i fönstret över de nuvarande gardinerna och broderiet blev inte så fint som jag föreställt mig i huvudet. Det får bli gardinkappor med spets. Så, jag får jaga reda på en spetsgardin till.

Provhängning
Igår, när jag surat färdigt över att jag inte kunde sy och byta gardiner så började jag fundera på om lakanen kan användas till att klä om köksstolarna. I morse var jag tvungen att prova. Framsidan blir ju helt okej lite halvtarvligt uppnålat ....

... men basidan räcker ju liksom inte till. Hmmm .... Hur löser jag det? Jag får klippa och nåla med ett annat lakan för att få till delarna och enklast är nog att sy ett helt "kjolstycke" att fästa i sittdel och ryggdel. Sen ska spetsar eller broderier placeras lite snyggt vid stolskanten. Det låter som jag ska ge mig på det här en annan dag. Idag blir det att flytta en klematis och jag är sugen på att åka till en loppis. Det blir så istället. Stolen får vänta och stolsöverdragsplanerna får gro i huvudet.


Brodyr



1 kommentar:

  1. Kommer bli kalas!
    Och vadå? kan man inte byta gardiner var o varannan dag? Tokigt!

    kramar

    SvaraRadera

Trevligt att du tittat in och tack för att du lämnar en kommentar!
Kram/Heléne

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...