torsdag 21 maj 2009

I väntan på rabarberpajen.

Maken och David gick över till grannen och norpade åt sig några rabarber. De har så många och har sagt åt oss flera gånger att ta om vi vill ha så rabarberna är ärligt norpade. Maken skar i bitar, David fördelade socker och potatismjölsblandningen och jag gjorde smuldegen.
Rabarberpaj 4 personer
6-8 rabarberstjälkar
1 dl socker+2 msk potatismjöl (blanda och fördela över rabarberna)
Smuldeg:
3 dl mjöl
150 g smör
(2 msk socker)
Häll smuldegen över rabarberna
Ugn 200-225 grader i ca 20 min
Ät och njut!
Under tiden man väntar på att pajen ska bli klar i ugnen kan man passa på att göra annat. Herrarna dråsade till i soffan framför dumburken och jag passade på att sy till den andra gardinkappan till det andra köksfönstret.

Igår åkte David och jag förbi återvinningen i jakt på ett spetslakan. Självklart hade jag inte handväskan med måttbandet i men jag tiggde till mig en tumstock. David går raka vägen till alla barngrejer och jag går ner hörnan där gardiner och lakan finns. Där hittar jag ett spetslakan i perfekt bredd! Jag haffar det direkt. Jag hittar även ett broderat lakan, precis likadant som det jag köpte förra helgen. Det åker med det med.

Spetskappa

Så, i väntan på att rabarberpajen ska bli klar hinner jag mäta, stryka till, fålla och nåla upp, sy ihop, stryka igen och hänga upp en färdig gardinkappa. Ja, det tar inte längre än 20 minuter. Nu är det nytt i köksfönstren och det blev ju mycket snyggare med spetslakan till kappa än det som var innan.

Andra gardinkappan

Spetsarna är inte lika på lakanen men när jag kom hem såg jag att monogrammen däremot var lika. Lika lakan men ändå olika. Jag tyckte jag kände igen monogrammet på återvinningen men det kunde jag lika gärna sett på något annat lakan.

Första gardinkappan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Trevligt att du tittat in och tack för att du lämnar en kommentar!
Kram/Heléne

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...