söndag 3 maj 2009

pust stånk suck stön stånk

Min allergi har varit sjujäkla jobbig i år. Trots att jag började medicinera tidigt har jag stundvis varit asdålig och dagarna är jobbiga. Värst är att jag inte kan andas ordentligt och det gör mig trött. Nu vet jag nästan hur en astmatiker har det. Sitter här nu och har det tungt, det känns lite som något ligger över bröstet och tynger och att jag inte kan andas ut ordentligt. Allergi är ett helvete och varje år hoppas jag att den på något vänster liksom ger med sig och ebbar ut. Varje år blir jag lika besviken när den slår tillbaka tre gånger värre ....

När allergin är svår (vilket den egentligen är varje dag) ska jag komplettera med en medicin som heter Prednisolon. Grejen är att jag endast ska ta dessa i 10 dagar. Ehh ... jag har fått ta de nästan varje dag. En dags uppehåll är vad jag knappt pallar med och sen får jag ta Prednisolon igen. Prednisolon är kortison och det har jag märkt i kroppen nu. Fy faan rent ut sagt .... +4 kg på en månad. Tack och hej leverpastej.

Förr om åren har jag fått ta en kortisonspruta, Depomedrol och den har funkat kanon! Någon dag har jag fått ta extra medicin men annars har det räckt med sprutan. För 2 år sen fick jag sprutan på ren nåder. De kunniga sa att kortison urkalkar skellettet och ger benskörhet på äldre dagar. Jag vet det. Sprutan är långtidsverkande och finns kvar längre i kroppen vilket inte tabletterna är men nu börjar jag undra. Ska jag svälla ännu mer än vad jag redan har? Näe, det pallar jag fanken inte med! Inte nog med allergin som är jobbig, nu får jag kånka runt på extra svullnadskilon också ....

Den allergimedicin jag har kostar över 1100:- till det måste jag ha nässpray och ögondroppar, så på med en 200:- till. Och så de kära svullnadspillrena, + 150:- till. Det är billigt och bra och inte hjälper de heller. Sprutan däremot kostade mig kanske 200:- och den funkade. Jag tänker från och med i morgon tjata sönder allergicentrum och stå på mig för att få en spruta. Jag vill kunna må bra nu. Visst benskörhet är väl ingen höjdare men det är det inte med allergin som den är nu heller. Pest eller kolera.


2 kommentarer:

  1. Håller tummarna för att du ska få sprutan, fattar inte varför de tvekar så. Det måste väl betyda något hur du mår till vardags med, man ska ju kunna fungera.

    Kram från Sarah

    SvaraRadera
  2. Sara håller med Sarah!

    Du måste ju kunna få leva nu!! *morrar* Tjata hål i huvudet på dem (jättelätt när du är på VFU, men ändå)! Hejja dig!

    SvaraRadera

Trevligt att du tittat in och tack för att du lämnar en kommentar!
Kram/Heléne

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...