tisdag 3 mars 2009

Studiedag

Idag var det studiedag för lärarna på min praktikplats. Alltså, när man var yngre jublade man över studiedagarna för att man fick vara hemma. Man skulle bara vetat vad lärarna pysslat med, det var inget ligga på latsidan, småfisa, prata skit och mumsa praliner inte. Jag snackar diskussion, brainstorming, pappershögar till förbannelse och någon som ständigt bläddrar efter rätt papper bland dessa högar. Under eftermiddagen började alla röra ihop allting. Det är svårt, jobbigt och fruktansvärt tidskrävande att bryta ner Skolverkets mål till ett mer lättfattat språk. Ja, det är målkriterier min mentors grupp har suttit med hela dagen idag. Jag är helt slut och hängde inte med i deras prat. Det tog till efter lunch innan alla var på det klara med VAD som egentligen skulle göras och trots det vill man gärna in och beta i sånt som inte är relvant. Man synar sömmarna för mycket och fastnar. Det är ett helt berg man vill sanera, typ.

Är man dessutom en hög i gruppen blir det mycket diskussioner och en hög människor ska enas om olika funderingar och tankar. Inte alltid det lättaste men det gick. Jag kan tycka och känna, varför ska lärare sitta av en hel dag och pyssla med något sånt här som en svindyr konsult kan klistra ihop och lärarna ha som mall för de lokala målen? Med tanke på att det är tidskrävande och slutligen ganska kostsamt då ex i den grupp jag var fanns 6 lärare som diskuterade svensksämnet. Utöver det fanns en mattegrupp, en No-grupp och slöjd. Detta bara på lågstadiet. Det blir några lärare. Jag är inte förespråkare av svindyra konsulter i vanliga fall men här kunde en sättas in för att göra grovjobbet som fanns tillgänglig för samtliga skolor. Lärarens tid är viktig och under rejäl press med allt som ska hinnas med. Men ja, vad vet jag? Jag är bara student.

2 kommentarer:

  1. Så härligt det låter, själv så lät min mentor mig vara hemma;) Så jag hann med lite skrivuppgifter istället!! Idag ska här fortsättas att vara flitig...matlådor står det på listan idag..haha!!!
    Hur ser fredagen ut föresten?!!! Kram kram

    SvaraRadera
  2. Nu känner jag att du nog knäckt mitt framtida yrke, en såndär svindyr konsult vill jag vara! Jag är ju pedagog i grunden, det borde jag kunna fixa;-)

    SvaraRadera

Trevligt att du tittat in och tack för att du lämnar en kommentar!
Kram/Heléne

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...