fredag 20 februari 2009

Insnöad i grammatiken


Det här är min vardag numera. Att surfa runt och koll andras bloggar är inte längre något prioriterat. Jag gör det jag ska så snabbt som möjligt och stänger sen ner, allt för att inte slösa onödigt mycket tid på nätet. Idag blev det som jag skrev tidigare, 6 timmars genomgång av gamla tentor med 2 kurskompisar. 3 tentor hann vi igenom och sista tentan snurrade vi ganska friskt. Vi hade lagt av, allt gick runt i huvudet och vi började glutta allt mer i facit. Vi gick igenom tredje tentan sen packade vi ihop. Jag har tragglat igenom 5 tentor och har 4 kvar som jag skulle vilja göra sen är det att börja om från början, om jag hinner innan måndag det vill säga. Känns lite surt att vi ska skriva tentan på måndag eftermiddag, man är ju inte direkt klar i knoppen då. Att skriva på förmiddagarna är så mycket bättre.

Igår när jag satt med kursarna kände jag ren panik! De rabblade på, jag kunde ingenting och jag kände mig rejält stressad! Igår kväll satte jag mig och körde 3 timmar nonstop och jag inriktade mig enbart på att ta ut bisatser, skriva positionsschema, bisatsschema och ta ut satsdelarna, det jag inte hade riktigt pejl på. Det flöt på himla bra och när jag rättade var det inte så många fel som jag räknat med. Det kändes så otroligt skönt att det lossnade en bit men det är fortfarande mycket att ta in.

Sammansättningar och avledningar: nja, jag vet hur jag delar ord och om de är en sammansättning eller avledning men man ska rita in parenteser eller göra ett trädschema för att visa hur orden hänger ihop. Det kan jag inte alls och jag kör mest på ren känn. Det funkar faktiskt, konstigt nog ...

Utgå från en sats och göra:
*presenterings/formellt subjektskonstruktion
*utbrytning/emfatisk omskrivning
*aktiv konstruktion
*topikalisering/spetsställning
av den

Tjofaderittan hambo ...

Sen är det ju detta med substantivens genus, species och numerus, adjektivens tempus och form och verbens form och ange ordklass på samtliga ord i en text och högen med annat skit som bara är. Är är ett verb föresten .... *suck* Hur ska jag lära mig?? Nåja, allt löser sig som jag brukar säga. Fick även höra att denna grammatiktenta är en sån här spärrtenta eller tröskel. Kör jag på den och omtentorna kan jag inte börja läsa det jag vill nästa termin ... Shit pommes frites! Känn ingen press! Näe då ....




Kram!

2 kommentarer:

  1. Shit vad mycket grammatik vi verkar ha i svenska språket! DU kan ju otroligt mycket trots allt låter det som...

    SvaraRadera
  2. Jag blir rent ut sagt förbannad när jag läser vad ni på lärarhögskolan ägnar så mycket tid åt.... FORTFARANDE!!!!

    Here we go again :-)


    Självklart är det viktigt med grammatiken om man nu ska bli svensklärare, Jag jobbar ju själv med svenska som andraspråk och har ju tragglat detta alldeles för mycket i stället för att ägna tid och kraft åt det väsentliga.
    Det man MÅSTE ha kännedom om som lärare.... Barns utveckling och inlärning t.ex. Själva förutsättningen för pedagogiken!

    Läs och skrivinlärning. Eller kanske mer om för och nackdelar med de olika läsinärningsmetoderna man stöter på i skolorna.
    Vad gör man när dessa INTE fungerar!!!!!

    Eller förebyggande mobbingarbete....
    Listan kan göras lång med saker som man inte fördjupar sig tillräckligt i och som man kommer att behöva ägna mycket tid till i sin yrkesroll men som man "prioriterar" bort för rena ämneskunskaper. Kunskaper man INTE kommer att använda sig av mer än ytterst sällan. (och då har man ändå gömt bort det så man får lov att kolla upp det i litteraturen eller via kollegor i alla fall...)

    Jag önskar dig lycka till på tentan och hoppas att du klarar den!!!( för sen slipper du detta mer eller mindre sen!)

    Kram

    Flisan

    SvaraRadera

Trevligt att du tittat in och tack för att du lämnar en kommentar!
Kram/Heléne

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...