fredag 13 februari 2009

Plantskola


Igår kom ett litet paket i brevlådan från odla. nu. Jag undrade vart resten var för det var så litet. Är det här alla tusentals fröer? Jodå, det var det minsann. Jag rotar fram krukor att plantera i. Har hur många små lerkrukor som helst från förra årets ljungköp men inga fat. När jag står där och öser jord fick jag inse fakta, de ska bara gro i detta, sen planteras om. Ut på trappan och rota fram alla förpackningar som ska till återvinningsstationen. Skitfult med ituklippta mjölk- och juicepaket men fullt dugligt. Det får bli så tills vidare. När jag har mer ork får jag svänga förbi blomaffären och köpa fat. Så nu är det bara att invänta och hoppas på att fröna tar sig och kommer upp till ytan. Spännande! Uppe vid barbordet samsas allt nu: nyplanterade frön och de övervintrade pelargonerna som sakta men säkert börjar vakna till liv. Den stora frågan är vart jag ska göra av allt sen? Det kommer en leverans på 10 pelargonsticklingar framöver också. Fast vaddå? Blommor kan man aldrig få för mycket av och problem är till för att lösas!
Igår kväll, när David somnat satte jag mig med grammatiken. Jag har gett upp. Jag vet att jag kommer köra på tentan och jag har ingen ork eller lust att engagera mig för att plugga. Jag la ner redan från start när allt motade sig. Nu känns allt än mer omöjligt. 2 sjukveckor har inte gett mig möjlighet att plugga. Varför undrar ni? Jag vill ha lugn och ro när jag pluggar och det kan jag inte få här hemma när hela familjen är hemma. Vart jag än sätter mig blir jag störd. Jag vill sitta helt i fred för att kunna koncentrera mig på denna tunga grammatik. Maken tycker att jag är löjlig som inte kan plugga med David hemma. Ja, det kanske jag är men sån är jag. Igår kväll hittade jag dock motivation och det flöt på rätt bra men det är så mycket som ska in och så mycket som jag inte fattar. Igår när jag la av efter 23 rörde jag runt om allt, kasus, species, fortfarande de finita och infinita verben, bisatser, topikalisering mm. Ja, det blir råplugg nästa vecka. Jag får stänga in mig i källaren nattetid och köra på. Tentorna ska gås igenom på ett eller annat sätt. Positionsscheman och bisatsschema har jag tappat helt, hur fyller jag i ett schema? Jag kommer ihåg subjekt och predikat, resten? Vart ska de in i schemat??
Kram!

1 kommentar:

  1. Åh, jag vill också plantera!! Ska nog iaf köpa jord på väg hem midag så att vi kan börja med att plantera om alla växter vi redan har. Sen kan vi nog börja odla lite nytt också:-)

    SvaraRadera

Trevligt att du tittat in och tack för att du lämnar en kommentar!
Kram/Heléne

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...