torsdag 4 december 2008

Färgernas feng shui

Vi har en rödmålad hall. Blodröd. Hallen är inte stor utan rätt liten, med andra ord är det trångt om en hög människor kommer in samtidigt. Igår började jag läsa i boken "Feng shui rum för rum" av Camilla Hentschel och jag började fundera. Följande är taget ur boken:

"Vetenskapliga studier visar att färgernas påverkan överensstämmer med gamla kinesiska antaganden. Till exempel att den röda färgen är aktiverande medan den blå färgen är lugnande. Tester visar att människor som kommer in i rödmålade rum får ökad puls och lättare blir aggressiva. Man höjer tempot helt enkelt.
Först och främst: Om det går att tona ner de röda väggarna är det bra."
"Eld: Rött
Eldens färg är den röda som är den mest aktiverande färgen av alla. Extremt yang. Människor får ökad puls av den röda färgen. Rött ska användas sparsamt i inredningen. Den röda färgen kan påverka och styra våra sinnen. Enligt kinesisk tradition är klarrött den mest lyckobringande färg som finns"
Hhmmm ... Undrar om det är därför man (läs jag) kan vara rätt ilsk i vår hall? Som på morgonen när det är bråttom och tålamodet far i botten när sonen trilskas för hundraelftioåttonde gången? Eller över alla dessa skor som står överallt och man kan tro att det bor minst 5 personer här? Eller irritationen över alla kläder som kan hänga framme när det inte finns plats för det? Undrar om det är därför man kan bli tvärilsk på 2 röda? Igår innan jag somnade bestämde jag: hallen ska målas om! Frågan är: i vilken färg?? Nu ska jag säga något ovanligt gällande färgval, men jag vill faktiskt inte ha vitt. Maken ville ha ljusblått med vita målade moln men det röstade jag ner. Jag funderar på turkos. Inte skrikig turkos, utan en mild, behaglig turkos, sådär lite svävande. Ni fattar direkt vad jag menar va?
Får bli ett besök till färghandlaren inom kort. Måste bara vänta på koden till mitt nya kort. *blink*

2 kommentarer:

  1. Oj så spännande det låter! Och visst - jag har alltid vetat att färger påverkar på olika sätt,dessutom har jag också läst om det, så det du säjer om rött stämmer alldeles säkert.

    Så jättespännande med nya färgen i hallen!

    Lisa

    SvaraRadera
  2. Fast jag tror att just dom, orosmomenten kommer finnas även om du målar om hallen också. Vi har också en röd hall och jag älskar den! Den är varm och välkomnande. Innan var hallen beige och jag var ändå förbannad på morgonen över att allt gick så sakta, att det låg en miljard skor ivägen och att ingen hängde sin jacka på rätt plats...

    SvaraRadera

Trevligt att du tittat in och tack för att du lämnar en kommentar!
Kram/Heléne

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...