torsdag 25 december 2008

Garderobsrensning

Skulle lägga mig tidigt igår. Var lite mosig efter all god mat, allt sittande och all den värme som blir när människor träffas och en bunt ljus brinner överallt. Fick för mig att plocka ur 2 plagg ur garderoben som jag inte använt på görmånga år men aldrig rensat ur. Två plagg blev ytterligare några plagg och slutligen sitter jag på golvet framför farmors linneskåp och röjer med kritiska ögon! Alla tröjor, för små och kortare än midjekorta, som jag av någon dum anledning sparat, åkte. Dessutom blev det ordning bland de tröjor som blev kvar och det gapade istället öppna ytor i linneskåpet. När jag stängt igen och skulle krypa till sängs var jag tvungen att titta in i linneskåpet ännu en gång. Tänk vad skönt att få rensa ut allt detta som jag aldrig använder och aldrig kommer använda. Mycket har blivit kvar i tron att jag kommer i det när jag går ner i vikt. Pyttsan. Jag går inte ner i vikt, jag ökar. Varför lura mig själv? Maken och jag skämtade om detta igår när vi klappade varandra om magen. Sen vi gifte oss har vi lagt ut båda två. Lika bra att inse att det är kört. Vi är ju fast med varandra ;-)

Men nu var det inte det jag skulle skriva. Efter min rensning gick jag på högvarv. Vart skulle jag riva och rensa nästa gång? Skulle mer än gärna vilja rensa ur makens garderob. Han har kläder jag aldrig sett honom använda sen vi träffades för 10 år sen. Men att rensa i hans gömmor och garderob är förenat med livsfara. Har man inte hört ett djungelvrål innan lär man höra det då. Får bearbeta honom lite snyggt, kanske mjuknar han och rensar själv? Det har hänt förr och kan hända igen.

Nu kom jag på. Garderoben med sängkläder. Måste glutta lite där. Något går säkert att hiva ut. Somnade väldigt gott igår. Kände mig lite ... lättare. Eller berodde det på lite sms-ventilering med en kär vän? Vad det än berodde på så har jag sovit gott. Tills lillfisen skrämmer liv i mig mitt i natten och är dunderledsen, gråter och fäktar vilt omkring sig i sängen. Jösses, säger jag bara! Både maken och jag ger upp. När lillfisen lugnat ner sig hör vi tassande steg in på toaletten, lite skval och sen kommer han inlullandes till oss. Slänger upp sina ben på mina, trycker sig intill mig så nära han bara kan, känner med sin lilla hand att jag är där sen hörs tunga andetag. Lille goa vän ...


Julkram!

2 kommentarer:

  1. Haha, det blev ett städavslut hos dig! Men snart är det nya året är och vad är inte härligare än att "städa" bort det gågna!

    KRAM

    /Satu

    SvaraRadera
  2. Men det var ju hemma hos MIG!!! du skulle rensa!!!
    :-)

    Jag har prylar i skåp och lådor men framför allt i källaren som kan hålla dig sysselsatt minst fram till midsommar!!
    Fniss!

    Jag ska också försöka ta itu med några skänkar som behöver rensas ur ordentligt!
    För det är som du skriver, man känner sig så mycket lättare efteråt!

    God fortsättning!

    Kram


    Flisan

    SvaraRadera

Trevligt att du tittat in och tack för att du lämnar en kommentar!
Kram/Heléne

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...