fredag 26 december 2008

Något saknat är tillbaka

Ja, jag är med ny dammsugare! Den tredje i ordningen på kort tid. Maken kom för ca 2 år sen, efter ett kundbesök, hem med en Ultra Silencer från Electrolux. Den bästa dammsugaren vi haft tills maken drar ner den i källaren när han renoverar tvättstuga och gästrum. Gissa vad han sög upp med den? Jo, allt som föll ner från cementväggar och gipsväggar: slipdamm, träspån, grus, sten. Med andra ord, allt som gick in i röret. Min kära dammsugare ...

När jag gnällt tillräckligt köpte han en Nilfisk när jag var på ett läkarbesök på US Linköping. Jag blev fånigt glad över dammsugaren (lite 50-tal och hemmafru-varning) och var så glad för den tills den provkördes. Visst, den har sugförmågan men vippade så fort man drog lite i den, trögrullad både i för att dra ut sladd och dra dammsugaren efter sig och med betydligt kortare sladd än i Electroluxarn. Nä, den var inte alls lika bra som min käre vän i källaren.

Nu har 9 månader passerat och en ny behövde komma hem. Annandagsrea på Elgiganten och vi blev med ny dammsugare. Den kvinnliga säljaren demonstrerar först en värsting från Philips. Jättebra munstycke som går under byråer och låga möbler (det gör det munstycke vi har nu med) superbra filter som renar bättre än renast, bästa sugförmåga och så himla bra! *bla bla bla* Kinkiga kunden (jag) sätter sig på tvären och vill provdra dammsugaren i butiken. Med ett skevt leende tar säljaren ner den från det kartongberg av dammsugare den stod på. Först klagade jag på röret, alldeles för tungt. Vilken blick från säljaren! Vad vet hon? Har hon problem med onda handleder kanske?

Hennes skeva leende blev mer skevt. Jag drar den fram och tillbaka i gången bland andra kunder. Andra gnället är att den inte rullar så bra. Maken börjar ändra tonläge och en viss irritation hörs. David har för länge sen tappat tålamodet och är parkerad framför en av alla tv-apparater som visar Bee-movie. Jag fortsätter dra och är skeptisk. Nä, jag vill ha en Ultra Silencer. Den jag varit nöjd med. Säljaren har nu hittat en annan kund. En mer tillmötesgående som inte gnäller som jag. Så serviceminded var hon.

Säljaren frågar i alla fall i förbifarten om jag vill ha några dammsugarpåsar? Ja, det är nog lika bra. Hon ger mig en förpackning sen försvinner hon. Puts väck. Att en människa kan försvinna bara sådär? Nog för att jag var petig men jag skulle faktiskt köpa en dammsugare och det fanns en hel hög andra kunder där som ville ha hjälp. Maken tyckte jag skulle fixa köpet och hämtade David. Där, i kassan, knapprandes på en dator med sina välmanikyrerade lösnaglar hittade jag säljaren. Ett litet leende kom upp. Nu skulle gnälliga kunden betala och inte vara gnällig. Klirr i kassan för dom, rassel för makens konto. Maken ska för övrigt aldrig mer köpa en dammsugare till mig. Han har småmuttrat några ramsor idag.

Provkörde vrålåket förut. Åh, så bra det gick! Lång sladd som rullas ut lätt, en maskin som glider över golvet bara man drar lite lätt med lillfingret. Skillnad mot Nilfisken som man behövt dra med hela handen och dessutom fått gå tillbaka för att ställa på rätt köl efter att den tippat. Men vad gör det nu? Nu har jag min braiga dammsugare igen och Nilfisken? Den får parkeras i garaget. Den duger utmärkt att dammsuga bilar och annat skräp med.

1 kommentar:

  1. Hej Helene,

    Vi älskar oxå Ultra Silencer, en kanonmaskin!

    Nu har du säkert precis köpt dammsugarpåsar till denna men när de tar slut en vacker dag så är du välkommen till oss på www.mrdustbag.se vi har påsarna till din dammsugare. Gott nytt år!

    SvaraRadera

Trevligt att du tittat in och tack för att du lämnar en kommentar!
Kram/Heléne

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...