fredag 12 december 2008

Vinterlandskap

Snö innebär arbete, är förädisk och kan orsaka en hel del varierande olyckor och skador men vad det är fint och vackert när det väl landar på marken!
Och vilken stämning snö ger! Bara så där, jättesnabbt.
Vem som helst kan bli barnslig för mindre. Kanske inte vem som helst men jag blir det.
Idag blev det pulka till dagis. Eftersom det fortfarande snöar blir det även pulka hem och kanske en tur, eller fler, nerför en backe?

Nedan ser ni vår uppfart/nerfart. Här har vi slirat med våra bilar en del må ni tro och maken har även lyckats med att få ena bilen på tvären, fastkilad i staketet på vänster sida. Det brukar för det mesta gå utan problem, om inget annat lyckas man på andra försöket.
Men år 2005, årets första snö och sommardäck på min lilla Peugeot när den fortfarande fanns i min ägo, var ingen höjdare. Som jag slet och svor och försökte! Stressad och på väg till däckfirman för att byta till, ja just det: vinterdäck. Jag lyckades på min höjd att komma upp till vägkanten för att slira som en tok och inte komma längre. Varma däck luktar inget vidare kan jag konstatera ...
Svärandes, var det bara att rulla ner igen och försöka ännu en gång. Varför skriker och svär man egentligen när det inte hjälper?
35 minuters kämpande och 20 ton grus senare kom jag upp.
Å andra sidan är den suverän som pulkabacke även om David föredrar att åka i slänten vid ingången.


Det här är en bild på barbordet i hallen på övervåningen. Utsikten över stan är fin och tyvärr utnyttjar vi inte detta bord alltför ofta. Härifrån bjuds vi på en färgsprakande underhållning på nyårsafton! Alldeles gratis.
Ni ser stjärnorna som hamnade på tvären men rätade på sig efter lite knutar. Jag har aldrig varit riktigt nöjd med hur det ser ut i dessa fönster och har ända sen vi flyttade in haft svårt att fixa till det på ett bra sätt. Det känns alltid som om det är oklart och fattas något.
Egentligen vill jag måla fönsterdelen också men förra ägaren har bokstavligen blaskat på någon klarlack och jag ser bara ett enormt arbete med slipdamm överallt framför mig.
Jag lägger ner redan i tanken.
En annan dag.
Nu ändå, med stjärnorna och i skenet till adventsljusstaken kan jag känna lite ro.
Inte till fulla 100% men en bit på väg.
Kram!

2 kommentarer:

  1. Ja, jag kan tänka mig att det slirar uppför där alltså. Men det ser härligt ut ändå, där ni bor. Kramis

    SvaraRadera
  2. Utsikten är ju fenomenal!
    kram C

    SvaraRadera

Trevligt att du tittat in och tack för att du lämnar en kommentar!
Kram/Heléne

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...