onsdag 10 december 2008

Lite kroppsarbete på morgonen

8.34 kliver jag in, skrubbar händer och naglar. Julrosen är planterad och två små buskar kaserade. Buskarna var små men det var banne mig inte rötterna. Fast det gick väldans smidigt ändå. Kändes lite skumt att stå och hacka och gräva med spade innan kl 8 på morgonen i skenet från huslyktan. Ännu skummare känns det att plantera så här års när det är kallt ute. Nu hoppas jag på att den fina julrosen överlever. I värsta fall får jag köpa en ny.

Får se hur lång tid det tar innan maken märker att jag inte har planterat julrosen där vi sa igår. Spår efter jordhögen borde avslöja mig. Vi har haft en rabatt på framsidan av huset. Den tog vi bort när huset dränerades i somras och vi har tänkt att göra något annat där. Jag vill se julrosen och tänkte så länge plantera den i ena kanten av vad som tidigare var rabatten. När jag gick hem från dagis kom jag på dessa buskar i rabatten runt uteverandan. Där i hörnet är nu julrosen så fint placerad och det bästa av allt, jag ser den på väg in. Kan ge mig katten på att maken drar en ramsa för att jag tagit bort dessa buskar. Jag har varit på gång att ta bort dom vid andra tillfällen men då har han argumenterat. Han brukar lugna ner sig men det ska alltid fräsas lite ändå. Bara för att liksom. Å andra sidan var dessa buskar alltid fulla av någon äcklig ohyra på sommaren.

Nu ska jag ge mig på att söka i skolans bibliotek efter Nationalencyklopedin och några artiklar om bok och boktryckarkonst. Det brukar alltid ta en lång stund att hitta när jag inte kan och irritationen brukar komma på köpet. Det är ju dumt att göra sökningen enkel. En student ska få klura lite.


Kram!
Ps: Pratade med maken vid 10-snåret och meddelade vart julrosen hamnade. Blundade och inväntade en skrapa men nä, den uteblev. Visst tyckte han att busken kunde fått vara kvar men han tog till sig när jag påpekade om ohyran. Enligt honom hade busken bara ohyra i år men då var jag snabb och kontrade med att det fanns även året innan. Eller hade den inte det? Slut.

1 kommentar:

  1. Julrosor är ju underbart fina. Vi har en nedanför köksfönstret. Fast den har kommit lite ur fas, brukar blomma i slutet av januari typ...

    SvaraRadera

Trevligt att du tittat in och tack för att du lämnar en kommentar!
Kram/Heléne

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...