fredag 9 januari 2009

Gåtor

Efter ett tips från syrran fick jag igår möjligheten att prova. Jag drog en gåta för eleverna som de skulle få fundera på tills idag:


Musse Pigg ger sig ut i rymden för att hämta något. Vad skulle han hämta?
Den var inte ett smack svår för eleverna, många löste den ganska omgående. Idag efter en rast var det stojjigt värre i klassrummet. Klassläraren var än inte på plats och jag var själv med eleverna. För att få lugn undrar jag om de vill höra en gåta till. "Ja!" utbrister de och det blir tyst. Effektivt må jag säga och 42 pigga ögon vänds mot mig, väntandes.
Vad är det som vilar när du arbetar
och arbetar när du vilar?
Lite klurigare. När dagen var slut skulle de gissa. De gissade på allt möjligt men ingen gissade rätt. En ledtråd fick de. De gissade vidare och efter ett tag kom en elev på svaret. "Jameeen ..." stönades runt i klassrummet. Detta kommer det bli mer av framöver känner jag. Det var uppskattat från elevernas sida. Man riktigt ser hur det tänks innanför pannbenet och småleenden som finular på vad det kan vara.
Vet ni svaren på gåtorna?
För övrigt kan jag sanningsenligt erkänna att jag idag gjorde en mindre bra genomgång på adjektiv. Shit pommes frites .... Adjektiv, vad är det? Jag och grammatik är i stort lika med den geografiska idiot jag är. Tur att man har en mentor som stöttar och backar upp. Helst ville jag gå ut och dö. Eleverna bryr sig inte, de frågar om de inte fattar men jag, jag ska ju prestera. Bra helst. Å andra sidan lyckades jag hålla en mattegenomgång för 6 elever utan att börja skallra med benen. Det är alltid lättare och mindre nervöst när inte mentorn är med. Skumt. Barn, de är inte dumma och kan komma med de mest komplicerade frågor som man ska försöka reda ut. Ett tag var jag på väg att bli svettig i armhålan må jag säga. Hur ska jag förklara detta så att de förstår? Tänk, tänk, tänk. Det löste sig, och när vi väl var klara med problemlösningen jobbade eleverna på i racerfart i matteböckerna. Jag kunde pusta ut ett kort tag tills jag fick fullt upp att hinna med att kolla så de gjort rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Trevligt att du tittat in och tack för att du lämnar en kommentar!
Kram/Heléne

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...