söndag 25 januari 2009

Nya dörren


Ja, så här ser den ut. Det saknas ett spröjs i glaset och lite foder och panel ska spikas tillbaka men idag har maken hållt sig i vågrätt läge, väl parkerad i soffan. Han har inte gjort många knop om jag säger så. Vi är lite ovana med ett fönster i dörren, det är ljusare i hallen och vi blir smått överraskade när vi går upp eller ner i trappan till övervåningen då en ljusstringa glimtar till i ögonvrån eller möter våra ögon. Det känns konstigt. I natt när jag var uppe lös ytterlampan genom fönstret och det var väldigt ovant. Idag när jag gick ut lyckades jag dessutom snubbla över tröskeln. Den förra låg i samma höjd med golv och yttertrappa, det var ingen nivåskillnad. Den nya höjer sig ca 2 cm och den lilla stumpen lyckades jag då kloppra till över idag. Vår gamla dörr var dessutom knas. Tryckte man ner handtaget för långt så åkte den där saken som gör att dörren stängs, (kan den heta kolv?) in helt och man fick mickla ut den med änden på en sked eller en nyckel. Nu funkar det och det känns underbart att kunna trycka ner handtaget utan att dörren kollapsar. Sicken vanemänniska man är egentligen ...

Jag har ju ett litet problem dock. Var ska dörrkransen hänga?? Under glaset känns lite för långt ner och över glaset: absolut inte! Det får med andra ord bli under glaset. Maken höll på att få stora skälvan igår när jag påpekade detta. "Göra hål i dörren?!" utbrast han. Pappa gav snyggt svar på tal när maken oroade sig över ett hål: "Vi gjorde hål och smällde upp en krok i dörr´n nästan direkt när den var bytt." Maken sa inget mer. Han måste bara få smälta att jag vill ha upp en krok på dörren, för det vill jag ha och ska bara ha om jag så ska få dit den själv. Men då är det risk att det blir 3 hål till för att jag gör fel ...


1 kommentar:

  1. Härligt med nytt som fungerar! Kan bli lycklig för mindre.
    Kram

    SvaraRadera

Trevligt att du tittat in och tack för att du lämnar en kommentar!
Kram/Heléne

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...