torsdag 29 januari 2009

Jag ger upp ...

Föreläsning, satsdelar och positionsgrammatik. Intressant värre. Föreläsaren börjar babbla på om reflexiva verb och partikelverb och rabblar meningar och alla vi i salen fattar självklart precis vad hon snackar om. Not ... Vidare till absoluta former. *stön* och adverb. "Adverb hörrni, det behöver ni inte kunna alla för de är asmånga (nä, så sa hon inte ordagrant, jag brer på lite) men det är ju bra om ni kan dom." Ja, jättebra ... satsadverb, konjunktioner, subjunktioner, finita verb, infinita, predikat, subjekt, objekt, BIFF-regeln och satans allt vet vad. Innan fikabreaket kände jag att jag för en gångs skull hängde med och hade lite koll. Efter fikabreak, ungefär samtidigt som jag brände tungan på det skållheta, svindyra kaffet tappade jag tråden precis. Hänger inte med alls, försöker inte ens hänga med och det jag antecknar, vad skriver jag??

Hon ritar ett positionsscehma och klottrar dit ord som jag inte fattar varför de står under vardera kolumn. Föreläsaren envisas med ordet "inte" och skriver in och stryker ur schemat och springer fram och tillbaka längs whiteboard-tavlan och pekar i olika kolumner. Vem hänger med egentligen? Jag tittar förtvivlat på Jenny som ser kolugn ut och verkar ha stenkoll och fatta läget men hon tittar tillbaka och lägger av ett garv och skakar på huvudet. Tjejen till vänster om mig försöker tappert förklara när jag stånkar ur mig: "Vaddå? Vad sa hon nu? Va??" Shit, fattar och kan folk det här?? Tjejen till vänster säger att hon gissar. Hon gissar jädrigt bra, jag kan inte ens gissa. Jag är verkligen helt tappad bakom ett flöte ...

Tentan kommer gå käpprätt åt h ...... bara så ni vet. Jag kommer inte fixa det här (tänka positivt var det ja ...). Vi har fått höra att tentan är för att se hur mycket vi har förstått av kursen. Det är meningen att vi ska kunna all denna grammatik till tentan men vi kommer inte ha nytta av den sen, det är enbart för att se om vi har förstått. Sicket jäkla upplägg! Jag ska bli tidigare år lärare, inte fanken kommer jag stå och dra adverb, sättsadverbial och predikat för små ettagluttare? Nä, jag kommer dra substantiv, adjektiv, verb, vokal, konsonant och hur vissa ordklasser kompareras. Resten får högstadiet och gymnasiet ta.

Jag är visst grinig idag också. På vägen hem börjar jag må illa (nepp, är inte gravid). Jag känner stress över att jag inte kan, inte har möjlighet att sitta i lugn och ro och försöka förstå, stress över att alla andra verkar ha någon pejl och jag ingen, frustration över att jag vill mer än vad jag kan och panik över att veckorna går så fort! Snart är det måndag v9 och tentan ska skrivas. Jag måste ju fatta men det gör jag ju inte ...


Vilket trevligt inlägg jag bjuder på idag. Sorry. Men, för att nämna något positivt:

1) Idag använde jag storskjortan eller kanske, klänningen jag sydde in igår. Över den, ponchon. Mysigt, varmt och skönt.

2) Jag fick G på förra tentan som jag trodde jag skulle fuppla hejdlöst på. Jag fick t o m rätt på Bernkonventionen som jag skrev kajkosnurrigt på. Sista frågan kunde ge 10 poäng, jag fick 4,5 men så skrev jag rent svammeldravvel också. 19 fick U, 19 fick G, 10 fick VG. Nä, nu blev jag glad! Vad ska man fira med ikväll tro?




Kram!
Anmäl dig gärna till utlottningen av ett tyghjärta!

2 kommentarer:

  1. En liten tröst i mörkret är ju att när du klarar tentan så kommer du inte att NÅGONSIN i ditt verksamma yrkesliv använda dig av denna kunskap!!!

    Här är en som efter 16 års undervisning i svenska som andraspråk för de yngre barnen ALDRIG använt mig av denna "kunskap".

    Och nu skulle jag ALDRIG klara av ens EN fråga på en grammatik tenta!!

    Japp, så är det!!

    Likadant är det för min man( MA/NO lärare, Högstadiet) Han har väl aldrig någonsin använt sig av den mattematik han studerade på högskolan....
    Annat är det med den kunskap man BEHÖVER ha, men som man INTE får lära sig på högskolan.... Sånt man verkligen använder sig av nästan dagligen....

    Hur för man svåra och känsliga föräldrasamtal??

    Hur hanterar man ungar som totalt flippar ur???

    Hur klarar man av alla arbetsuppgifter utan att bli utbränd??

    Ja, du kommer att märka att de viktigaste frågorna du vill ha svar på som nyexad aldrig tagits upp på lärarhögskolan!!!

    Som tur är så är jobbet bara sååååå underbart!!!!

    Kram

    flisan

    SvaraRadera
  2. MaTTematik...Du ser ju själv hur mycket som fastnat, fniss.

    SvaraRadera

Trevligt att du tittat in och tack för att du lämnar en kommentar!
Kram/Heléne

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...