onsdag 21 januari 2009

Nya Bibeln

Maria Bolander

Det här är vad jag får roa mig med att läsa de kommande veckorna framöver. Idag var vår första föreläsning på ordklasser och det verkar jättekul (säger jag nu) om man nu bara fattar något. Föreläsaren börjar rabbla. Ordklasserna har jag lite pejl på men sen tillkom pronomen, prepositioner, adverb, konjunktioner, interjektioner, partiklar, artiklar, infinitivmärke bla bla bla bla ... Öhhh .... Vad är det för något?? Tror det bara var jag som inte kunde något, runtomkring hördes svar när hon undrade vad "det och det och det" ordet var för något. Nä, som jag skrev igår, det är lika bra att anmäla sig till omtentan med en gång för detta klarar jag aldrig. Positivt tänkande från pessimisten.

Som om inte det var nog klämmer föreläsaren in med genus (har inget med kön att göra ska jag tillägga), kasus, numerus och species, deklinationer och en massa annat som stannade som ett stort ? Hur ska detta gå?? Alla andra tänker så snabbt och vet vad orden står för, vad de tillhör osv, jag måste tänka lääääääänge och slutligen dra till en chansning när hjärnan lagt av totalt. Å andra sidan kanske jag för första gången i mitt liv lär mig grammatik? Det har aldrig gått in i min teflonhjärna då viljan inte riktigt har inte funnits. Som det står i boken ovan och som räckt för mig:

"Vi kan använda vårt språk och bli förstådda - alltså kan vi vår grammatik."

De 2 enda levande cellerna i min hjärna krockade nyss och la av så jag tog en paus och hänger här. Bra ställe va? Igår sa läraren att när vi nördat ner oss för mycket i grammatikboken skulle vi läsa en annan bok, nämligen den här:

Elisabeth Ahlsén & Jens Allwood

men den ligger fint på hyllan bredvid min säng. Måste börja plöja den, för den ska redovisas, inte bara läsas för nöjes skull. Jag som vill sy ... Det är ju ett tag kvar till värmen men det är lika bra att vara ute i god tid. Jag ska sy vimplar att ha i taket i uteplatsen. Den ska vara i grönt så det matchar dynorna. Satans vad snyggt det kommer bli! Undrar vad som är vad grammatikmässigt i detta inlägg? Det kommer jag aldrig fixa så jag lägger ner. Så kul ska jag inte ha idag, snart ska lillfis hämtas.

Kram!

1 kommentar:

  1. Oj, nu får jag flashbacks från när jag läste svenska som andraspråk på högskolan... blä, för grammatik!!

    (ja, alltså jag pluggade detta ämne för att jag undervisar barn med SVENSKA som andraspråk . det lät nästan som om jag själv gick på SFI och lärde mig svenska... :-)) vilken man kanske kan tro när man läser mina slarviga texter...

    Hur som haver....

    Lycka till!!

    Kram

    flisan

    SvaraRadera

Trevligt att du tittat in och tack för att du lämnar en kommentar!
Kram/Heléne

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...