onsdag 14 januari 2009

Huset 2004

Jag ska ju egentligen plugga men fastnade lite med att kolla runt vad som finns för bilder på denna gamla dator. Min egna är fortfarande inlämnad och väldigt saknad. I alla fall, jag hittar bilder från visningen vi var på av det hus som numera är vårt. Vissa murriga furubilder kan få mig att rysa. Såg det verkligen ut så här när vi flyttade in?? Jo, det gjorde det och kan ni tänka er, vi föll för denna murriga träkänsla. Vi kände att vi kommit hem. Efter ett inredningsprogram på tv där inredaren kläcker ur sig ordet "bastukänsla", tittade vi på varandra och insåg att vi bor i en bastu. Sen dess har åtskilliga liter färg blaskats på väggar och tak. Än är vi inte klara men vi har kommit en bra bit på väg. I april firar vi 5 års-jubileum i vårt gröna hus.

Päronträdet till höger är borta. Trädet gav väldigt goda päron men de ruttnade på trädet fortare än man hann blinka. Buskarna vid huskanten och framför uteplatsen är också borta. Taggiga saker och ett helvete att få bort!

Utflyttning för de förra ägarna. Detta är en bild från vardagsrummet som numera är grönt. På väggen rakt fram har jag målat en stor rund cirkel i ljusare grön färg.

Matrummet och mäklaren fångad i farten. Här var det blå tapet och vi gillade den länge. Efter vi kommit hem från en resa till Egypten var vi nog lite sandskadade för några dagar efter hemkomst målade vi i cafe latte och beige. Numera är också tak och bröstpanel vit. Bröstpanelen var länge ett hett diskussionsämne mellan maken och mig. Maken tvärvägrade och jag stod på. Den blev vit till slut men jag fick minsann måla själv.

Källarrummet, numera gästrum. Nu har vi vitmålad råspont på väggarna och parkett på golvet. Dörrarna är målade och tapetserade. Kolla in det snygga, bruna klinker på golvet. Värdelöst på vintern för golvet var svinkallt men hur underbart som helst en varm sommar.

Duschrum/tvättstuga. Hela källaren hade detta klinkergolv förutom pannrummet. Duschkabinen är bytt mot en ångbastu. Taket borttaget och nu är det vitmålat trätak och våtrumstapeten är ersatt med vitt kakel. När maken renoverade detta rum och rev tak var hela taket (under det trätak som syns på bild) täckt med plåt. Det innebar några extra dagars slitgöra och han svor många ramsor kan jag säga.

Vårt sovrum. De förra ägarna hade rummet som tv-rum. Det här rummet är det enda rum vi målat om flera gånger. Inte mindre än 3 gånger har jag målat. Första färgen var någon lila-aktig hemsk sak. Jag trodde maken gillade den och han tvärtom. I verkliga fall hatade vi den båda två men ingen sa något. När vi kom underfund med att ingen av oss gillade färgen bestämde vi oss för att tapetsera en fondvägg och med medaljongtapet. Hos färghandlaren föll jag och gav med mig för maken. Vår överenskommelse innan: maken valde färg på tapet, jag färg till övriga väggar. Där och då veknade jag i ett svagt ögonblick och gav med för makens skull. Det blev den blå färg som matchade tapeten. En kall, hemsk blå. Maken älskade, jag hatade. Någon gång tröttnade jag, åkte och köpte den färg vi skulle haft från början och som vi bestämt. David och jag målade en eftermiddag och det blev som det är idag. Mycket finare.

Davids rum, förra ägarnas sovrum. Taket är nu äntligen vitt och tapeten målade jag över månaderna innan David föddes. Jag gillar grönt men denna gröna tapet kunde jag bara inte med.

Övre hall. Kolla dörrarna ... Alla dörrar är idag vita, likaså spaljen som skymtar till höger och alla tak är vita. Det vi ska måla om är bröstpanelen i trappan. Någon dag.
Nu ska jag ta tag i pluggandet.

Kram!

2 kommentarer:

  1. Oj vad ni fixat och haft er! Men resultatet har blivit skitbra!

    SvaraRadera
  2. Jösses! Vilken skillnad ni gjort i huset!

    Jag avskyr furu jag med... Känns som mitt första projekt att ta tag i när jag blir "arbetsbefriad" är att "befria" trappen från furupanelen ;-) Ska mååååla!

    SvaraRadera

Trevligt att du tittat in och tack för att du lämnar en kommentar!
Kram/Heléne

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...